Žiaci v testoch zlyhávajú pre chaotickú reformu, tvrdia slovenčinári

23.10.2012 Bratislava

Bratislava 23. októbra (TASR) - Slovenská asociácia učiteľov slovenčiny tvrdí, že žiaci pri celoštátnom testovaní zlyhávajú aj pre chaotickú reformu.

"Upozornenia zo strany laickej verejnosti, rodičov aj žiakov, že niektoré položky testovania deviatakov sú zavádzajúce, a aj napriek systematickej príprave sa dajú vyriešiť iba 'tipovaním', Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) dlhodobo ignoruje," tvrdí asociácia vo svojom stanovisku. Domnieva sa, že sa tak skresľuje obraz o vedomostnej úrovni žiakov základných a stredných škôl.

Štát podľa asociácie nerešpektuje ani názory bežných učiteľov z praxe, hoci vychádzajú z bezprostredného kontaktu so žiakmi základných a stredných škôl. "Dlhodobo pripomienkujeme nedostatky vo vyučovaní slovenského jazyka a literatúry a pravidelne ponúkame odborné partnerstvo pri rozhodovaní o podobe vyučovania tohto predmetu zodpovedným inštitúciám ministerstva školstva. Ak sa budú naďalej ignorovať pripomienky tých najviac zainteresovaných, kríza vo vzdelávaní sa bude prehlbovať," povedala Xénia Činčurová, členka predsedníctva asociácie zastupujúca základné školy. Tento prístup podľa slovenčinárov poškodzuje študentov najmä stratou ich motivácie učiť sa. Učitelia slovenčiny o výhradách diskutovali na svojej konferencii minulý týždeň.

Romana Kanovská, riaditeľka ústavu, ktorý testovanie zastrešuje, nesúhlasí s tvrdením, že žiaci pri testovaní zlyhávajú alebo že strácajú motiváciu. "Testy sú zostavené tak, že žiakov rozlíšia podľa ich výsledkov do výkonových skupín. Pri každoročnom poskytovaní spätnej väzby školám na základe výsledkov celoslovenského testovania žiakov 9. ročníka konštatujeme vysokú mieru korelácie medzi známkou žiakov a ich úspešnosťou v teste," argumentuje Kanovská. Dokazujú to podľa nej aj výsledky z minulého školského roka. "Výsledky jednotkárov (74,3 %) a dvojkárov (61,9 %) boli štatisticky významne lepšie ako národný priemer (54,5 %). Výsledky trojkárov, štvorkárov a päťkárov boli primerané ich známke," upozornila riaditeľka NÚCEM.

Zdôraznila tiež, že na tvorbe testov zo slovenčiny sa podieľajú aj učitelia z praxe a aj samotní členovia Slovenskej asociácie učiteľov slovenčiny. Podľa Kanovskej NÚCEM test zo slovenského jazyka a literatúry zostavuje podľa platných učebných osnov a štandardov pre druhý stupeň základných škôl a aj po dôkladnej konfrontácii so vzdelávacím štandardom z literatúry.

Slovenčinári okrem toho na minulotýždňovej konferencii navrhli oddelenie testovania čitateľskej gramotnosti od predmetu slovenský jazyk a literatúra, keďže tzv. čítanie s porozumením by malo byť podľa nich kompetenciou všetkých učebných predmetov, nielen úlohou pre slovenčinárov. "Znamenalo by to, že učitelia dejepisu či biológie by venovali rovnakú pozornosť tomu, či žiaci naozaj rozumejú odborným textom, či sa v nich orientujú a dokážu v nich samostatne nachádzať významové súvislosti," uviedla Činčurová. Podľa Kanovskej sa však jednotlivé oblasti jazyka a literatúry nedajú oddeliť od čítania s porozumením. "Je to univerzálna kompetencia, bez ktorej nie je možné naučiť dobre pravopis, štylistiku, syntax, literárne disciplíny a pod.," zdôvodnila.
 

Vyberte región